Cryptocurrency was vorig jaar nauwelijks besproken in de media en we zien dit jaar dat bitcoin of andere cryptocurrencies vaker in de media terugkomen. Vooral het feit dat Bitcoin steeds in waarde stijgt.
Zo hoorde ik het onlangs op de Radio dat ze erover gingen praten hoe enorm de Bitcoin gestegen was ten opzichte van vorig jaar. Op de Radio vroeg een andere presentator zich af wat het was en het werd gewoon uitgelegd op de Radio wat het is en of je erin zou gaan investeren.
Hierdoor kan je je luisteraars beïnvloeden of zij erin willen gaan investeren. Je ziet dus dat er indirect reclame erover wordt gemaakt terwijl zij er geen geld voor krijgen tenzij zij zelf bitcoins hebben.
Daarnaast zijn er ook andere wereldsterren of beroemdheden die andere cryptocurrency promoten op hun social media account. Dat viel mij enorm op!
Ik volg bijvoorbeeld Floyd Mayweather op instagram en voor degene die hem niet kennen, hij is een bokser die van geld houdt en zijn bijnaam is ook wel ‘Money’ Mayweather. Hij heeft op 27 juli een post geplaatst over een ICO van STOX die op 2 augustus zou plaatsvinden met Hashtags #CRYPTO #CRYPTOCURRENCY #BLOCKCHAIN #ETHEREUM #BITCOIN.

Als je kijkt naar het grafiek, zie je inderdaad dat in augustus de munt enorm is gestegen, van 0,90 USD dollar naar een hoogtepunt van 2,70 USD dollar in dezelfde maand augustus. De vraag is nu of beroemheden invloed kunnen uitoefenen op cryptocurrency vanwege het bereik die ze hebben terwijl een groot deel van het publiek geen eens weten wat de technologie of wat de munten te bieden hebben. Zo zie in het grafiek hierboven dat uiteindelijk de waarde veel gedaald is na augustus.

Niet alleen Floymayweather, maar ook sterren zoals Jamie Foxx, William Shatner, en Paris Hilton promoten cryptocurrency met name ICO’s. Zo heeft onlangs de U.S. securities and exchanges commission (SEC) investeerders gewaarschuwd dat zij zich niet moeten laten beïnvloeden door de promotie van ICO’s van bekendheden. Ook hebben ze gezegd dat het illegaal kan zijn als er niet duidelijk wordt aangegeven hoe en wat zij betaald krijgen voor het maken van reclame.
Het is namelijk zo dat de wereldsterren of beroemdheden die een ICO’s of cryptocurrency promoten het publiek die zij bereiken kunnen aansporen tot het maken van een investering terwijl de gevolgen ervan niet bekend zijn. De sterren zijn als het ware onpartijdig hierin omdat zij ervoor iets terug krijgen voor het maken van reclame en wat de prijs van een ICO cryptocurrency gaat doen is niet relevant voor ze. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor degenen die dus een investering hebben gemaakt door de promoties van wereldsterren.
Het advies is dus dat je vooral goed moet laten informeren voordat je een investering maakt in cryptocurrency en dat je je niet moet laten beïnvloeden door de hevige promotie van ICO’s, zelfs van bekende sterren! De ICO’s worden namelijk hevig gepromoot zodat er een groot bedrag kan worden opgehaald door degenen die de ICO’s hebben opgestart. Dat wil nog niet zeggen dat hun technologie die ze aanbieden succesvol zullen worden.